Pårørendegruppe til leversyge

Vi er en gruppe pårørende, som gerne vil støtte og hjælpe, når det brænder på blandt Leverforeningens medlemmer. Vi har alle haft en del udfordringer på forskellig vis i forhold til sygdomsforløbene og har hver især erhvervet en del viden, som vi gerne vil hjælpe andre pårørende videre med.

Det gælder oplevelser og udfordringer i forhold til det sociale liv med familie og venner, økonomiske muligheder og begrænsninger, tilknytning til arbejdsmarkedet og erfaringer med lægehuse og sygehusvæsenet.

At være en gruppe pårørende til en person med leversygdom, kan være en udfordrende, men samtidig en værdifuld rolle. Det er en rigtig god oplevelse at dele erfaringerne med hinanden. Det er altid godt at vide, at vi er flere i samme båd, og at vi ikke står helt alene i verden. Vi er alle indstillet på at stå til rådighed overfor andre, der har behov for støtte i en svær situation.

Der kan blive drøftet forskellige emner i gruppen, f.eks. uvidenhed og angst, som vi pårørende ofte har stået helt magtesløse med i forbindelse med f.eks. leverkoma.

Hvis du har brug for hjælp som pårørende, så kontakt gerne vores formand eller vores næstformand.

Formand og pårørende Lone McColaugh skriver:

Som pårørende til en leverpatient har jeg fået erfaring i bl.a. at kommunikere med sundhedssystemet. Jeg har også overskud til at tale med andre pårørende og evt. guide dem videre i forbindelse med det behov, den enkelte har.

Jeg bor på Fyn og tager gerne ud til en pårørende, hvis det er nødvendigt.

Jeg kan evt. kontaktes på Tlf.: 2126 8250 eller mail: formand@leverforeningen.dk

Lone McColaugh