Velkommen til Leverforeningen

Vi vil leve livet

Leverforeningen

Anemone Hepatica.

Anemone Hepatica er Leverforeningens officielle logo.

Blå anemone Hepatica har læderagtige trelappede, på undersiden rødbrune blade, og dybblå blomster med hvide støvdragere på silkehårede stilke. Anemone Hepatica, kaldes også leverurt (1533-1648). De leverdannede og farvede blade er anvendt mod leversygdomme.

Blå anemones artsnavn (Anemone Hepatica) hentyder til bladenes lighed med leveren. Den fligede plades underside er brunrødlig. Efter ældre tiders såkaldte signaturlære bestod der en nøje forbindelse mellem de forskellige menneskelige organer og de planter, som lignede dem. Disse planter ansås at have helbredende egenskaber for det modsvarende organ. Blå anemoner indtages for leverlidelser, spises eller saften drikkes med vin eller øl for gulsot, koges i sellerisaft til drik mod spolorm, knuses til omslag på kønsdelene mod kraftig menses (1533), læger leversygdomme, nederløb og tarmbrud, bruges til gurglevand for hede i svælg og hals (1648) og mod halsbetændelse. Drogen er anført i farmakoppen (1772). Hævede fødder bades med udtræk af hvide eller blå anemoner (1643)

Leverforeningen

Leverforeningens hjemmeside © 2014 Frontier Theme